torsdag 12. april 2012

Vinnie trener med aport bukken.

Andre gang Vinnie henter aport bukken og holder den når jeg ber han om det :D

Vinnie trener med aport bukk.

Nå har jeg begynt å trene Vinnie med aport bukken,vi har trent 5-6 ganger tenker jeg. Jeg har prøvd mange metoder for å få han til å holde aport bukken uten å bite i den,det var ikke lett å finne den rette metoden,hehe.

Det jeg måtte gjøre var å putte aport bukken inn i munn hans,og holde forsiktig under haka hans og oppå snuta,når han prøvde å bite/tygge på aport bukken,så "pressa" jeg hånda mi litt på snuta hans og sa tjsss,da skjønte han fort at det ikke var lov til å tygge,så det tok vel to ganger med krooigering på den måten føre han ikke tygde,og da trengte jeg bare å holde hånda under haka hans så han ikke slapp aport bukken.

Jeg vet at sikkert mange vil henge seg opp i at jeg holdt oppå og under snuta hans,men det gir ikke ubehag eller noe og det var den eneste metoden som fungerte,prøvde MANGE andre 100% positive metoder før denne metoden,så det er ikke noe vits i å henge seg opp i den metoden,hehe.

Nå har vi kommet til det steget at jeg kan kaste aport bukken bort på gulvet og han løper bort og henter den og løfter den opp og holder til jeg ber han om å slippe den. Jeg tar det steg for steg i treninga,synes det er viktig å ikke gå for fort fram med han. I går prøvde jeg å kaste aport bukken bort på gulvet igjen,og få han til å komme til meg med den,men DET var ikke lett nei. Så da droppa jeg det,og heller gikk bort til han og strakte fram hånda mi mens jeg ba han om å holde aport bukken,også fikk han beskjed om å slippe den når jeg hadde holdt hånda ett stykke under haka hans,så han kunne slippe den i hånda mi,dette gikk kjempe bra og han skjønte poenget fort.

Bilde er tatt rett etter første bilde er tatt,han leverte faktisk aport bukken til meg :D Og da blei det jul og bursdag på en gang for han :)

Første gang Vinnie prøvde seg på aport bukken var på hundeklubben for 14 dager siden,da fikk vi veiledning av den ene instruktøren med åssen vi kunne trene med aport bukken. Det første vi testa var om åssen driv Vinnie hadde når jeg kasta ut aport bukken og om han ville ta den med seg tilbake. 
Vinnie elsker å bære ting,så jeg regna med at han ville løpe og ta den med seg tilbake,noe han også gjorde. 
Instruktøren sa han hadde veldig godt driv ut og inn med aport bukken,og han blei overraska over at han løfta opp aport bukken med en gang og kom tilbake med den. Men,og det er ett stort MEN der,hehe. Vinnie så på aport bukken som en leke og ville ikke levere den til meg,hahaha.
Så der har vi en del å jobbe med,har prøvd i ettertid å få han til å levere den til meg,men det er søren meg ikke lett,hehe. Så foreløpig så får jeg konsentrere meg om å få øvelsen til å sitte 100% før jeg går over på å få han til å levere aport bukken til meg.

Vinnie har også ett løst bitt,så der må jeg også trene han på å få ett bedre bitt på aport bukken,men det tar jeg når han kan holde aport bukken stille 100%.
Hvis dere har noen ide om hvordan jeg kan få han til å levere aport bukken til meg,så kom med forslag.
Jeg har prøvd å løpe,hoppe og sprette motsatt vei når han er på vei inn med aport bukken,men det hjalp overhode ikke,han ville ikke komme bort til meg med aport bukken for det,hehe.
Det som er artig når vi skal trene med aport bukken,så går jeg ut i gangen og henter aporten og klikkeren i skuffen med alle hunde tinga,og da når jeg går til gangen,så hopper og spretter Vinnie i glede,det er tydelig at han skjønner at vi skal trene med aporten og synes det er gøy :)
Slenger ved en liten video fra treninga vår her om dagen,første gang jeg har fått filma han når vi trener med aport bukken :) Som dere hører,så bruker jeg klikkeren,og når han snuser rundt etterpå er pga. jeg kaster godbitene til han som belønning :)
På videon så ser dere at jeg ikke har trent inn at han skal slippe aporten i hånda mi,det har vi begynt å trene på etter at jeg filma han,håper dere liker videon,kom gjerne med konstruktiv kritikk :)


1 kommentar:

  1. Det er så nydelig bildet du har øverst, det sier så utrolig mye...

    <3 klem <3

    SvarSlett